Műhelykonferencia – zárórendezvény
2015. április 22.

Tavaly februárban adták át a Sashegyi Arany János Általános Iskola és Gimnáziumban a természettudományi tantárgyak gyakorlati oktatását segítő Öveges Laboratóriumot. A program első szakaszának zárásaként megrendezett műhelykonferencián az elmúlt egy év tapasztalatainak ismertetése mellett, látványos bemutatókra, és egy különleges diákelőadásra is sor került.

Évértékelő műhelykonferenciával zárult a Sashegyi Arany János Általános Iskolában tavaly elindított Öveges program első szakasza. Mint Patkó Lajos igazgató elmondta, a program keretében tavaly februárban készült el a természettudományos oktatást élményszerűvé tévő, minden igényt kielégítő laboratórium, amelyet tizenkét partneriskolával, elsősorban hegyvidéki intézményekkel közösen használnak.

„Amikor a diákok meghallották, mi vár rájuk, egy kicsit tartottak az egész napos fizikától, biológiától vagy éppen kémiától. A véleményük azonban már az első alkalommal megváltozott, ettől kezdve szívesen jöttek a foglalkozásokra” – foglalta össze a tapasztalatokat az Arany Iskola igazgatója, aki azt is elmondta, hogy a laboratórium már két alkalommal adott otthont a biológia OKTV és a Bolyai Természettudományos Csapatverseny döntőjének. Ezenkívül, tavaly óta, a fejlesztésnek köszönhetően, több tantárgyból szerveznek emelt szintű érettségi vizsgát. Patkó Lajos emlékeztetett: az Öveges program intenzív szakasza a mostani tanévben lezárul, a partneriskolákat azonban a következő öt évben továbbra is szívesen fogadják.

Sikertörténetnek nevezte az Öveges Laboratórium létrehozását Fonti Krisztina. Az alpolgármester hangsúlyozta: az utóbbi években egyre inkább visszaszorult a diákok körében a természettudományos tárgyak népszerűsége. „Nagyon fontos, hogy ismét megszerettessük ezeket a tudományokat a gyerekekkel, ehhez járul hozzá az Öveges Laboratórium, ahol lehetőség nyílik az elméletben tanultak élményszerű kipróbálására” – hangsúlyozta Fonti Krisztina. A műhelykonferencia folytatásaként, az Arany Iskola diákjai mutatták be a Magyar Tudományos Akadémia által támogatott, és az Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Versenyen is elismert projektjüket. Egy hidrogéngenerátorról, illetve az ehhez kapcsolódó meteorológiai kísérletről van szó. A tervek szerint az iskola kertjéből felbocsátott ballon, 30-35 kilométeres magasságban, majd fokozatos süllyedve, az alsóbb légrétegekből gyűjtene mintákat. A nagy sikerű bemutatót követően Lipták Gábor bizonyította be, hogy néhány egyszerű anyaggal is lehet látványos kísérleteket végrehajtani, majd műhelybeszélgetések és előadások következtek. Végezetül dr. Szalay Luca a tanulói kísérletek tervezésének tapasztalatairól, míg dr. Müllner Erzsébet a gyakorlat tanítási folyamatba integrálásáról tartott ismertetőt.