Technikai háttér

Ízelítő a beszerzett technikai eszközökből

EMLŐSSZÍV BONCOLÁSA

Tanulói bonctálca műanyag fedővel és bonckészlettel Tanulói bonctálca műanyag fedővel és bonckészlettel

A két fős tanulócsoportok sertésszívet tárnak fel bonctálcájukon, tanári bemutatást követően.
Megismerik a szív üregrendszerét, a szívbe futó artériák és a vénák rendszerét.
A látottak alapján rajzokat készítenek és feladatokat oldanak meg feladatlapok és az interaktív tábla segítségével.


Tanulói mikrotom (metszetkészítő) Tanulói mikrotom (metszetkészítő)

A sertésszívből preparátumot készítünk mikrotommal, a digitális asztali kamera segítségével fényképezzük majd elmentjük saját adatbázisba.


1/4" CMOS digitális asztali kamera 1/4" CMOS digitális asztali kamera

Keresőprogram segítségével adatokat gyűjtünk a szívinfarktus betegségről, kialakulásának okairól. - csoportmunka
Hogyan csökkenthetjük a szívinfarktus kockázatát? – Tablókészítés csoportmunkában
Feladatok megoldása feladatlapok és interaktív tábla segítségével.


A VÉR MÉRHETŐ TULAJDONSÁGAI

Vérnyomásmérő A vérnyomás

Vireo BPM-430 digitális vérnyomásmérő
Mindenki megméri saját pulzusát, megismerkedik a vérnyomás fogalmával.
Megtanuljuk a digitális vérnyomásmérő használatát, mindenki megméri a saját vérnyomását.
Animációk és szimulációk bemutatása és használata interaktív tábla segítségével.
Feladatok megoldása feladatlapok segítségével

Keresőprogram segítségével információkat gyűjtünk az alacsony és magas-vérnyomás betegségekről.
Tablót állítunk össze csoportmunkában a vérnyomásbetegségek lehetséges megelőzéséről.
Házi feladatként a tanulók feltérképezik saját családjuk vérnyomásbetegségeit.


A vércukorszint

Vércukorszint mérő Megismerkedünk az interaktív tábla segítségével a vér összetevőivel, az alakos elemekkel és a vérplazmával.
Adatokat gyűjtünk a vérplazma összetételéről, vérvizsgálat laborleletét tanulmányozzuk.
Megtanuljuk használni a vércukormérőt, önkéntes alapon vércukrot mérünk.
Accu-Chek Active vércukormérő

Csoportmunkában adatokat gyűjtünk a magasvérnyomás-betegségről: okai ,tünetei,következményei, a megelőzés fontossága.
Feladatok megoldása feladatlapok és az interaktív tábla segítségével.



IZOMSZÖVETEK VIZSGÁLATA ÉS FOTÓZÁSA MIKROSZKÓPPAL

Digitális trinokuláris mikroszkóp beépített CCD kamerával

  • 1991-ben kereskedelmi forgalomba került az első digitális fényképezőgép, mely amerikai és japán kutatók együttes fejlesztésének köszönhető.
  • 2006-ban Willard Sterling Boyle és George Elwood Smith megkapta az amerikai Nemzeti Mérnöki Akadémia Charles Stark Draper díját a CCD-vel kapcsolatos fejlesztő munkájukért.
  • 2009-ben pedig ugyanők fizikai Nobel-díjat kaptak a CCD megalkotásáért.
Mikrometszet Mikrometszet-készletek

Megismerkedünk a digitális fényképalkotás mikroszkópba épített lehetőségeivel, a CCD betűszó jelentésével, a 2009 évi fizikai Nobel díjasokkal.
Mikrometszet készleteinkből a szívizomszövetet, a simaizomszövetet és a harántcsíkolt izomszövetet tanulmányozzuk tanulói mikroszkópok segítségével. Mikroszkóp Lerajzoljuk az izomszöveteket. Összehasonlítjuk az interaktív táblára a mikroszkóp segítségével kivetített izomszöveteket, megbeszéljük jellegzetességeiket. Fotókat készítünk, elmentjük saját adatbázisba. Feladatokat oldunk meg az interaktív tábla és feladatlapok segítségével.


Alumínium és jód reakciója

Szükséges anyagok: jódkristály, alumíniumpor, desztillált víz,

Szükséges eszközök: dörzsmozsár, kerámiaháló, főzőpohár, vasháromláb, vegyifülke.

Kísérletleírás: Dörzsmozsárban elporítunk kb. félgrammnyi jódot és ugyanannyi finomszemcséjű alumíniumporral a lehető legjobban elkeverjük. A keveréket kerámia hálóra téve fülke alatt 1 csepp vizet juttatunk a keverékre.

Magyarázat: A száraz jód és a száraz alumíniumpor reakciója nagyon lassan víz nélkül is beindulna, de csak a levegő páratartalma miatt. A víz tehát itt katalizátor szerepet tölt be.
A reakciót heves fényjelenség is kíséri (redoxireakció). A reakció során keletkező alumínium-jodid szilárd halmazállapotú anyag.
2Al + 3I2 = 2AlI3
A tapasztalt lila füst a reakció során elszublimált jódmolekulák miatt van. Az elemi jód mérgező, gőzeit nem szabad belélegezni!


Ammónia-szökőkút kísérlet

Ammónia-szökőkút kisérlet Szükséges anyagok: ammónia 30 %-os oldata, fenolftalein-oldat, desztillált víz, horzsakő

Eszközök: 250 cm3-es frakcionáló lombik, 500 cm3-es hosszúnyakú gömblombik, üvegkád, Bunsen égő

Kísérletleírás: A frakcionáló lombikba 50 cm3 tömény ammóniát öntünk, majd néhány horzsakövet teszünk bele. Óvatosan melegítjük az ammónia oldatot, és a fejlődő gázt gömblombikban felfogjuk. A lombikot egy üvegcsövet tartalmazó egyfuratú dugóval zárjuk le. Az üvegcső segítségével a lombikba 4-5 csepp vizet juttatunk. A lombik gáztartalmát a néhány csepp vízzel jól összerázzuk, majd az üvegkádba helyezzük. A víz alatt az üvegcső nyílásáról ujjunkat elvesszük, és így nyitottá válik a rendszer.

Tapasztalat: A csövön keresztül a víz szökőkútszerűen a lombikba áramlik, és a fenolftaleines víz színe pirosra változik.

Magyarázat: Az ammónia-gáz sűrűsége kisebb, mint a levegőé, ezért felfele száll, szájával lefelé fordított kémcsőben tudjuk felfogni. A kémcsőben lezárt gáz nyomása nagyjából megegyezett a külső légnyomással. Miután vizet csepegtettünk a kémcsőbe ez az egyensúly megbomlott, a nyomás a kémcsőben lecsökkent és a külső légnyomás ”bepréselte” a vizet a kémcsőbe. A fenolftalein-indikátor színe lúgos közegben rózsaszínű.

NH3 + H2o -> NH4+ + OH-


Alkálifémek és alkáliföldfémek lángfestése

Alkálifémek és alkáliföldfémek lángfestése Szükséges anyagok: NaCl, KCl, CaCl2, SrCl2, BaCl2, sósav, cink

Eszközök: porcelántégely, égetőkanál, Bunsen égő

Kísérletleírás: Porcelántégelyekbe öntsünk 3-3 cm3 1:1 hígítású sósavoldatot, majd mindegyikbe külön-külön szórjunk borsószem nagyságú szilárd sót, ami lángfestést produkál. A kísérlet bemutatásakor sorban dobjunk a tégelyekbe egy-egy kicsi darab cink granulátumot. A nem világító lángra állított Bunsen-égőt vízszintesen tartva sorban a porcelántégelyek fölé visszük, és gyönyörködünk a különféle színű lángfestésben.

Magyarázat: A gerjesztés nyomán kisugárzott foton hullámhossza jellemző az adott fémre, ezért ezt a módszert kimutatásra (minőségi analízis) is lehet alkalmazni. A kísérletek és a tűzijáték során is fémsók kerülnek a lángba és a 800-1000 °C-os hőmérsékleten a fématomok elektronjai gerjesztődnek.


"Hő" tanulókísérleti készlet

Az eszköz használatával könnyen elvégezhető az általános iskolai fizika tananyag majd minden hőtani alapkísérlete, mint pl. hővezetés, szilárd testek és folyadékok hő-tágulása.

A mérések során lehetőség nyílik különböző típusú hőmérsékletmérési eszközökkel megismerkedni, valamint képet alkothatnak különböző szilárd testek hőtani viselkedéséről, ill. jelentősen fejlődik mérési precizitásuk

"Hő" tanulókísérleti készlet

Légpárnás sín

Ez a kísérleti berendezés nagyszerű lehetőséget teremt a newtoni dinamika szemléltetésére, valamint a korábbi- (görögök, középkori tudósok), ill. a gyermekekben súrlódásos környezet miatt kialakult „tévhitek” helyes irányba terelésére.

Az eszközzel a különböző ütközéstípusok vizsgálatán túl megfigyelhetik, kimérhetik az impulzus megmaradás és az energia megmaradás törvényeit, mindemellett tanulmányozhatják a szabadesés szabályait is. A modern számítógépes interfészek segítségével pedig PC-n értékelhetik ki a kapott grafikonokat.

Légpárnás sín kísérlet

Elektromosság készlet

A készlet segítségével az áram és mágnesesség kapcsolatával ismerkedhetnek meg a tanulók, kvalitatív és kvantitatív vizsgálatok segítségével.

Lehetőség nyílik transzformátorok vizsgálatára, különböző paramétereinek változtatásával. A gyermekek közelebb kerülhetnek olyan fogalmak megértéséhez, mint feszültség, áramerősség, indukció, energia veszteség, hatásfok.

Elektromosság készlet