Meddig bírja egy tésztahíd?

Februárban adták át az Öveges Laboratóriumot a Sashegyi Arany János Általános Iskola és Gimnáziumban. Nemrégiben szakmai nyílt napot rendeztek, amelyen egy diákpályázat eredményhirdetését is megtartották. Ezen kiderült, mekkora súlyt bír el egy jól megépített tésztahíd.

Minden várakozást felülmúl az Öveges Laboratórium eddigi működése, az Aranyba járó diákok, az itt dolgozó tanárok, valamint a partneriskolákból érkezők egyaránt elégedettek a szolgáltatásokkal, szeretnek ide jönni – hívta fel a figyelmet Patkó Lajos az Öveges Laboratórium évértékelésre is alkalmat adó szakmai napján. A házigazda Sashegyi Arany János Általános Iskola és Gimnázium igazgatója elmondta, hogy a természettudományos tárgyak élményszerű, gyakorlati oktatását segítő laboratórium kivitelezése 2013 októberében, az őszi szünetben kezdődött, és nagyobb fennakadás nélkül, időben befejeződött a munka. Februárban adták át a komplexumot, egy hét múlva pedig már az első vendégcsoport is megérkezett.

Kiderült, milyen az, amikor egyszerre három másfél órás gyakorlaton, fizika-, kémia- és biológia-előadáson vesznek részt a diákok – emlékezett vissza Patkó Lajos, aki bevallotta, tartottak attól, hogy a gyerekek elsőre „nem bírják a megpróbáltatásokat” – ehhez képest a csoportok alig akartak hazamenni. Többen kijelentették, hogy szívesen maradnának, folytatnák a kísérletezést. Ez pedig, ahogyan az igazgató fogalmazott, mindennél többet mond a kísérleti hely fogadtatásáról.

Az órákon kívül szakmai napoknak, a biológia OKTV és a Bolyai Természettudományi Csapatverseny országos döntőjének, valamint a biológia, kémia és fizika emelt szintű érettséginek is az Öveges Laboratórium adott otthont. Az összes tankerületi általános iskola, három gimnázium, egy budakeszi és három XI. kerületi iskola diákjait fogadják rendszeresen itt, az előző félévben hetedikesek, a mostaniban nyolcadikosok jöttek.

A szakmai napon egy pályázat eredményhirdetésére is sor került: az Arany János iskola fizikatanárai előzőleg arra kérték diákjaikat, hogy tésztából építsenek tetszőleges hidakat. Változatos munkák születtek, volt függőhíd, pilléres, íves és egyenes híd. A fődíjként felajánlott tortát a legerősebbnek bizonyuló (a hidakra egyre nehezebb súlyokat akasztottak) építmény tervezői, a 11.-es Mazár Júlia, Drábik Janka és a 12.-es Nyerges Dóra nyerték el. Hasonló jutalomban részesült a híd teherbírását – 2,3 kiló – legjobban megtippelő néző is.

A folytatásban biológia és kémia gyakorlati foglalkozások következtek, majd Földesy Péter napjaink integrált eszközeiről, dr. Hajdú István pedig a biológiai alapú gyógyszertervezésről tartott előadást. Zárásként az érdeklődők a KFKI jóvoltából nemrégiben üzembe helyezett elektronmikroszkóppal ismerkedhettek meg.

Laboratóriumi oktatás