Meteorológiai ballon az iskolakertben

Az elmúlt évtizedekben fokozatosan vesztettek népszerűségükből a természettudományos tárgyak, ez pedig az egyetemi képzés területén is érezteti hatását, hiszen a szükségesnél kevesebb továbbtanulás előtt álló középiskolás választja a fizika, biológia és kémia szakokat. Ezen változtatna az országos Öveges program, aminek részeként az élményszerű és gyakorlati oktatáshoz elengedhetetlen modern laboratóriumot alakítottak ki tavaly a Sashegyi Arany János Általános Iskola és Gimnáziumban.

A program első szakaszát lezáró műhelykonferencián Patkó Lajos igazgató beszélt az előzményekről, valamint az elmúlt egy év történéseiről. Mint elmondta, a megnyitó óta az Arany tanulói 338, míg a tizenkét partneriskolából érkező diákok 936 gyakorlati órán vettek részt. A laboratóriumnak köszönhetően az Arany két alkalommal adott otthont a biológia OKTV és a Bolyai Természettudományos Csapatverseny döntőjének, valamint több tantárgyból emelt szintű érettségit szervez.

„A gyerekek eleinte tartottak az egész napos fizikától, biológiától, kémiától, az első órát követően azonban megváltozott a véleményük. Legközelebb már mindenki szívesen jött kísérletezni”
– mesélte az igazgató.

Az Öveges program intenzív szakasza a mostani tanévben lezárul, a partneriskolák azonban a következő öt esztendőben továbbra is használhatják a laboratóriumot. Sőt, arra is lehetőség nyílik, hogy saját tanáraik tartsák meg a foglalkozásokat.

Igazi sikertörténetnek nevezte a hegyvidéki Öveges laboratórium létrehozását Fonti Krisztina, aki szerint jó döntésnek bizonyult, hogy a kerület csatlakozott a programhoz. „Sajnos még mindig nem elég kedveltek a természettudományos tantárgyak a gyerekek körében, ezért rendkívül fontos, hogy népszerűsítsük ezeket. Ebben segít az Öveges laboratórium, amely lehetőséget ad arra, hogy a diákok a gyakorlatban is megtapasztalják az elméleti órákon tanultakat” – emlékeztetett az oktatásért felelős alpolgármester.

Az évértékelést követően az Arany iskola reálosztályos diákjai ismertették a Magyar Tudományos Akadémia támogatásával megvalósuló, valamint az Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Versenyen is sikert arató tudományos projektjüket. Elképzelésük szerint egy saját tervezésű és nagy hatásfokú hidrogéngenerátor segítségével meteorológiai ballont bocsátanak fel az iskola kertjéből. A mérőeszközökkel felszerelt szerkezet 30–35, majd 20–12 és 12–1 kilométeres magasságban folyamatosan mintákat gyűjtene a különböző légrétegekből, továbbá a napfelkeltét is rögzítené.

A rendezvény további részében Lipták Gábor látványos kísérleteket mutatott be, majd dr. Szalay Luca a tanulói kísérletek tervezésének tapasztalatairól, dr. Müllner Erzsébet pedig a gyakorlat tanítási folyamatba integrálásáról tartott előadást. Az érdeklődők a kertben növényhatározáson, a laboratóriumban bemutatóórán vehettek részt, valamint kipróbálhatták az iskolában működő elektromikroszkópot.

Laboratóriumi oktatás